در مراسم برزگداشت عباس کیارستمی مطرح شد:

نگاه تلخ عباس کیارستمی به نظام سرمایه‌داری در فیلم «مثل یک عاشق»

نگاه تلخ عباس کیارستمی به نظام سرمایه‌داری در فیلم «مثل یک عاشق»
دومین مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی با حضور عوامل تولید فیلم «مثل یک عاشق» از جمله کنزو هوریکوشی تهیه‌کننده فیلم، کاتسومی یاناگیجیما فیلمبردار فیلم، شوگو یوکویاما دستیار تدوین فیلم، شهره گلپریان و سیف‌الله صمدیان عصر امروز (یکشنبه 3 اردیبهشت) در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فیلم‌نت نیوز، در ابتدای این مراسم سیف‌الله صمدیان توضیحاتی درباره فیلم مثل یک عاشق ارائه داد و گفت: «کیارستمی سینمایی خاص داشت که به دنبال رعایت تمام ابعاد انسانی بود، آن هم در جهانی سیاست‌زده که هیچ‌کدام از این ابعاد در آن رعایت نمی‌شود.»

او افزود: «در فیلم مثل یک عاشق دختری را در جامعه سرمایه‌داری امروز می‌بینیم که برای تامین هزینه‌های زندگی ناچار است به کارهایی تن دهد که به آن علاقه‌ای ندارد؛ در این مسیر او مادربزرگ خود را که برای دیدارش به توکیو آمده تنها می‌گذارد. در این فیلم تلخی نگاه عباس کیارستمی نسبت به جامعه سرمایه‌داری را متوجه می‌شویم، آن هم با آرامش و بدون اینکه حالت شعاری پیدا کند و این شاید وجه تمایز او با بسیاری از فیلمسازان باشد.»

در ادامه مراسم فیلمی کوتاهی از پشت صحنه ساخت فیلم مثل یک عاشق که توسط سروش طباطبایی و پگاه ارضی ساخته شده بود، به نمایش در آمد.

پس از آن صمدیان گفت: «کشور ژاپن کارگردان‌های بزرگی دارد که روحیه آنها نزدیک به عباس کیارستمی است؛ اینکه سیستم کاری ساده‌ای دارند و بسیار رئال کار می‌کنند، حتی زمانی که یک اثر سوررئال بسازند باز هم شاهد یک بافت رئال در آن هستیم. کیارستمی عادت داشت کار خود را با یک جمع کوچک پیش ببرد، پس این سوال پیش می‌آید که او به عنوان یک ایرانی چگونه حضوری در جامعه صنعتی ژاپن داشت و چطور توانست با این تفاوت فرهنگی کنار بیاید و نحوه مواجهه عوامل ژاپنی فیلم چگونه بود؟»

بزرگداشت کیارستمی روز دوم

ژاپنی‌ها بسیار متعجب بودند که کیارستمی چگونه بدون فیلمنامه کار را پیش می‌برد

شهره گلپریان دستیار کیارستمی در پاسخ به صمدیان گفت: «کیارستمی سیستم خاص خود را داشت که ۱۸۰ درجه با سیستم حاکم بر سینمای ژاپن متفاوت بود. ژاپنی‌ها بسیار متعجب بودند که کیارستمی چگونه بدون فیلمنامه کار را پیش می‌برد؛ در ژاپن تهیه‌کننده فیلم برای تامین هزینه‌های فیلم باید سناریویی ارائه دهد، بنابراین از کیارستمی خواستند سناریو را بنویسد و او هم نوشت و در ژاپن به شکل یک کتاب منتشر شد.»

او ادامه داد: «این در شرایطی بود که کیارستمی تاکید داشت داستان فیلم را به هیچ یک از بازیگران و همکاران صحنه نگوییم و این قضیه آنها را شوکه کرده بود. در واقع هرآنچه او می‌خواست، برخلاف خواست ژاپنی‌ها بود.»

بزرگداشت کیارستمی روز دوم

کیارستمی به من شوک وارد کرد

در ادامه کاتسومی یاناگیجیما فیلمبردار فیلم درباره مثل یک عاشق ویژگی‌های کار کیارستمی ضمن بیان اینکه هم در ژاپن و هم در آمریکا با کارگردان‌های مختلفی کار کرده است اظهار کرد: «درباره تفاوت‌های کار کیارستمی باید بگویم اولین شوک زمانی به من وارد شد که متوجه شدم او سناریوی فیلم را در اختیار بازیگران قرار نمی‌دهد. دومین شوک این بود که دیدم در کنار او تنها یک ایرانی، یعنی شهره گلپریان، حضور دارد. این در حالی ست که کارگردانان در چنین وضعیتی، چندین مترجم در کنار خود دارند.»

بزرگداشت کیارستمی روز دوم

کیارستمی آنقدر بزرگ بود که راجع به او چیزی نمی‌توانم بگویم

پس از آن کنزو هیروکوشی تهیه‌کننده فیلم مثل یک عاشق درباره ویژگی‌های کیارستمی گفت: «در طول فعالیت کاری خود تهیه‌کننده حدود ۲۶ فیلم بوده‌ام که نیمی از آنها کارگردان‌های خارجی داشته‌اند. نخستین تفاوت او با بقیه کارگردان‌ها این بود که کیارستمی آنقدر بزرگ بود که راجع به او چیزی نمی‌توانم بگویم. ضمن اینکه او تنها کارگردانی بود که سن بیشتری نسبت به من داشت.»

او افزود: «حدود ۲۳ سال با کیارستمی دوست بودم و تمامی فیلم‌های او در ژاپن را پخش کردم. کیارستمی حدود ۱۵ بار به ژاپن سفر کرد و هر بار بیشتر از برنامه زمان‌بندی شده در ژاپن می‌ماند. او ژاپن را دوست داشت و از حضور در آنجا لذت می‌برد و در هنگام حضور در ژاپن بسیار شاد بود.»

هیروکوشی ادامه داد: «کیارستمی را در ونیز، برلین و… هم دیده بودم ولی چهره شادش در ژاپن را هیچ جای دیگر ندیدم. او در ژاپن دوستان زیادی از منتقد، خبرنگار، هنرمند و.. و همین‌طور طرفداران فراوانی داشت.»

او اظهار کرد: «درباره بودجه فیلم مثل یک عاشق باید بگویم بودجه این فیلم با میانگین بودجه یک فیلم در ژاپن برابری می‌کرد و نصف بودجه فیلم‌هایی بود که با فرانسوی‌ها کار کرده بودم.»

بزرگداشت کیارستمی روز دوم

کیارستمی روزانه روال کار را تغییر می‌داد

در ادامه برنامه صمدیان شوگو یوکویاما دستیار تدوین فیلم مثل یک عاشق را خطاب قرار داد و از تفاوت‌های سیستم ذهنی او با کیارستمی و تجربه کار در کنار او پرسید؛ یوکویاما پاسخ داد: «هر روز عصر و پس از فیلمبرداری، صحنه‌های ضبط شده را با هم مرور می‌کردیم تا پلان‌های نیازمند تکرار و… را تعیین کنیم. پس از پایان فیلمبرداری او به ایران بازگشت و تدوین نهایی را انجام داد. از آنجا که من همواره مشغول کار تدوین بوده‌ام، برایم عجیب بود که چطور کارگردان فیلم چند ماه کنار من می‌نشست و با هم یک کار را انجام می‌دادیم.»

او ادامه داد: «در ژاپن هم کارگردان‌هایی هستند که بخش‌هایی از سناریو را در اختیار بازیگر قرار نمی‌دهند، اما کیارستمی طوری عمل می‌کرد که گاهی ضبط‌های مختلف یک سکانس به کل با یکدیگر تفاوت داشتند. در واقع او با توجه به اینکه در آن روز شرایط به چه ترتیبی پیش رفته و چه چیزی ضبط کرده‌ایم، روال کار را تغییر می‌داد و صحنه روز بعد را عوض می‌کرد. چنین چیزی برای من کاملا تازگی داشت.»

بزرگداشت کیارستمی روز دوم

دقت کار کیارستمی در شرایط خطرناک

پس از آن صمدیان درباره فرهنگ بصری و جهان تصویر شده عباس کیارستمی و تفاوت آن با نگاه فیلمبردار از کاتسومی یاناگیجیما فیلمبردار مثل یک عاشق پرسید و او پاسخ داد: «در تمامی کارهایم ابتدا به دنبال تصویر کردن آن چیزی هستم که کارگردان می‌خواهد، اما در عین حال اطلاعات و تجربه خود را نیز با او در میان می‌گذارم تا شاید به بهبود تصویر کمک کند.»

او با بیان اینکه در فیلمبرداری مثل یک عاشق اتفاقات جالبی برای ما رخ داد، یادآور شد: «به عنوان مثال ما در محله‌ای خطرناک کار فیلمبرداری را انجام دادیم که پیش از آن انجام چنین کاری را غیرممکن می‌دانستیم، اما کیارستمی ما را به آنجا برد و چندین ساعت در آن محله چرخیدیم و در آنجا و در چنان شرایطی هم کار خود را بسیار دقیق انجام می‌داد، یا اینکه ما در ژاپن سناریو را در اختیار بازیگر قرار می‌دهیم و بازیگر حس و بازی خود را کاملا با آن تنظیم می‌کند، اما در مثل یک عاشق بازیگر حرفه‌ای فیلم، مدام از من می پرسید صحنه بعد چیست و من دارم چکار می‌کنم!؟ از آن طرف کیارستمی تاکید داشت از این قضیه هیچ چیزی به او نگوییم.»

بزرگداشت کیارستمی روز دوم

 

فیلم‌نت نیوز، رسانه به‌روز اخبار روز سینمای ایران و جهان را در کانال تلگرام فیلم‌نت نیوز دنبال کنید
0

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *