یادداشت بهناز جعفری درباره فیلم «جبر لاپلاس»
بهناز جعفری بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون یادداشتی اختصاصی درباره فیلم «جبر لاپلاس» ساخته جوردانو جولی‌وی کاگردان ایتالیایی که پنجشنبه (30 فروردین ماه) در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد، نوشت.
یادداشت مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران به مناسبت حضور دو فیلم کوتاه در جشنواره کن
سید صادق موسوی مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران به مناسبت حضور دو فیلم کوتاه «بچه خور» و «تاریکی» در جشنواره کن یادداشتی را منتشر کرد.
نامه گله‌مندانه علی عطشانی خطاب به مردم
علی عطشانی که این روزها در حال فیلمبرداری کمدی «کاتیوشا» است، نامه‌ای را خطاب به مردم نوشت.
چهار فیلم برتر بنیسیو دل‌تورو
بنیسیو مونسراته رافائل دل‌تورو سانچز، مشهور به بنیسیو دل‌تورو، حاصل ازدواج دو وکیل پورتوریکویی است که 51 سال پیش در شهر کوچک سان‌خرمان این جزیره به‌دنیا آمد.
چهار فیلم برتر جان تراولتا
جان تراولتا که با وجود رگ‌وریشه‌ی ایتالیایی پدرش در محله‌ی ایرلندی‌نشین شهر انگلوود ایالت نیوجرسی به‌دنیا آمده و بزرگ شده بود، در 17سالگی از دبیرستان اخراج شد تا از رودخانه‌ی هادسون عبور کند و به نیویورک برود؛ جایی که توانست در نمایش‌های موزیکال برادوی برای خودش نقش‌هایی دست‌وپا کند.
دو نامزد از یک فیلم در رشته‌ی بازیگر اصلی،
اصطلاح «بازیگر اصلی» (leading actor) در تئاتر و سینما به بازیگری اطلاق می‌شود که نقش «قهرمان» (protagonist) را در نمایش یا فیلم بازی می‌کند. معمولا حجم نقش در یک درام هم اصلی بودن آن را مشخص می‌کند، اما همان‌طور که از واژه‌ی leading برمی‌آید، این نقش باید «پیش‌برنده‌ی» داستان باشد.
چهار اثر برتر جنیفر آنیستون
اگرچه جنیفر آنیستون پدر و مادری داشت که هر دو بازیگر بودند، با «دوستان» (Freinds) به‌شهرت رسید.
یادداشت علی عطشانی در رابطه با حواشی مراسم اعلام نامزدهای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
در پی حواشی ایجاد شده در مراسم معرفی نامزدهای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، علی عطشانی کارگردان سینما یادداشتی را به شرح زیر منتشر کرد.
چهار فیلم برتر الکساندر پین (Alexander Payne)
کسی که هم‌زمان در دو رشته‌ی زبان اسپانیایی و تاریخ در دانشگاه استنفورد تحصیل می‌کرد، درنهایت سر از سینما درآورد.
روز نهم؛ یادداشت اختصاصی نیما حسنی‌نسب درباره فیلم‌های «دارکوب» و «مصادره»
سینمای ایران با ژانرها میانه‌ی خوبی ندارد. انگار از کار کردن در قالب ژانرها و الگوهای کلاسیک و امتحان‌پس‌داده ابا دارد و نگران است. همه می‌خواهند طرحی نو در اندازند و چرخ را هر بار از نو اختراع کنند.
روز هشتم؛ یادداشت اختصاصی نیما حسنی‌نسب درباره فیلم‌های «چهارراه استانبول» و «عرق سرد»
بین بیست فیلم جشنواره فجر 96، فقط دو فیلم دیدم که یک اتفاق داغ و موضوع همه‌گیر اجتماعی را سوژه و محور قرار داده؛ «چهارراه استانبول» و «عرق سرد».
روز هشتم؛ يادداشت اختصاصي يحيي نطنزي درباره‌ي «تنگه ابوقريب»
اي كاش بهرام توكلي به جاي تأثير از كريستوفر نولان و «دانكرك» از مل گيبسون و «بلندي‌هاي هكسا» الگوبرداري مي‌كرد
روز هفتم؛ یادداشت اختصاصی نیما حسنی‌نسب درباره فیلم‌های «به وقت شام» و «امپراتور جهنم»
پیش از این مشکل اصلی سینمای ایران فیلم‌نامه بود؛ حالا با تماشای فیلم‌های جشنواره فجر امسال می‌شود گفت معضل بزرگ سینمای ما پول است! فیلم‌ها آشکارا یا از سرمایه‌های بادآورده‌ی بی‌حساب و کتاب‌شان لطمه دیده‌اند یا از کمبود بودجه‌ی مورد نیاز برای تولید؛ «به وقت شام» و «امپراتور جهنم» مثال‌های دقیق بخش اول هستند.
سه فیلم برتر جیمز دین (James Dean)
تنها بازیگری که دو بار پس از مرگش نامزد اسکار شده، ستاره‌ی جوان‌مرگ هالیوود، جیمز دین است.
روز ششم؛ یادداشت اختصاصی یحیی نطنزی درباره فیلم‌های «مغزهای کوچک زنگ زده» و «عرق سرد»
هومن سیدی و سهیل بیرقی از امیدهای جشنواره‌‌ی کسل‌کننده‌ای هستند که فیلمسازان باسابقه‌اش حرف چندانی برای گفتن نداشته‌اند.
روز ششم؛ یادداشت اختصاصی نیما حسنی‌نسب درباره فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»
ضرب شصت سینمایی هومن سیدی همه‌مان را غافلگیر کرد. حالا در این جشنواره و تا اینجا وسط هیاهوی شلوغ‌بازی‌ها و اکشن‌های کاریکاتوریِ بیهوده بزرگ‌شده و توهم کارگردان‌بودن‌ بعضی‌ها، فیلمی داریم که به عنوان مثال درست و قابل ارجاع ازش اسم بیاوریم: مغزهای کوچک زنگ‌زده.
روز ششم؛ يادداشت اختصاصي يحيي نطنزي درباره فيلم‌هاي «به وقت شام»
به وقت شام شايد به ضرب و زور بازي‌هاي رسانه‌هاي سر و صداي به پا كند اما حتي به اندازه‌ي چهارراه استانبول هم نمي‌تواند مخاطبش را از نظر حسي درگير كند.
روز پنجم؛ یادداشت اختصاصی نیما حسنی‌نسب درباره فیلم‌های «امیر» و «خجالت نکش»
تماشای دو فیلم اولی حاضر در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر امسال در یک روز و دو سانس پشت سر هم توجه‌ها را به سمت دو رویکرد کاملا متفاوت در تولید سینمای ایران می‌برد؛ دو فیلم در دو سوی طیف و دو قطب کاملاً متفاوت و دو جریان فیلم‌سازی این سال‌ها.
روز سوم؛ یادداشت اختصاصی نیما حسنی‌نسب درباره فیلم «بمب، یک عاشقانه»
تماشای «بمب، یک عاشقانه» شبیه نقل خاطره‌هایی پراکنده و نامرتبط از سال‌های دهه 1360 در یک محفل خودمانی است؛ من از سینما و فیلم توقعی بیش از این دارم.
روز سوم؛ یادداشت اختصاصی نیما حسنی‌نسب درباره فیلم «شعله‌ور»
تضاد و تقایل‌ها در نخستین مواجهه با هر فیلم جدید حمید نعمت‌الله دارد به یک سنت جذاب تبدیل می‌شود. این دوگانه فیلم‌های اخیر نعمت‌الله را می‌فهمم؛ این دو قطبی صفر و صد بین موافقان و مخالفان فیلم‌ها برایم قابل درک و طبیعی و اتفاقاً دلچسب است.
روز سوم؛ یادداشت اختصاصی یحیی نطنزی درباره جشنواره سی و ششم فیلم فجر
چرا تلاش برای دوست داشتن فیلم‌های شعله‌ور و بمب به بن بست می‌رسد و مخاطب را ناامید و سرخورده می‌کند
روز دوم؛ یادداشت اختصاصی یحیی نطنزی درباره اولین روز جشنواره فیلم فجر
فیلم‌های «کامیون» و «جاده قدیم» در یک چیز با هم مشترکند: تبدیل شدن به کپی‌های غیرخلاقانه از ساختار‌های امتحان‌پس‌داده.
مروری بر مهم‌ترین نقش‌های شهاب حسینی در روز تولدش
اگر درباره یک بازیگر بتوانیم از واژه تقدیر در معنای درست خودش استفاده کنیم، آن بازیگر حتما و بدون شک شهاب حسینی است.
روز اول؛ یادداشت اختصاصی نیما حسنی‌نسب درباره چند نکته از افتتاحیه فجر 36
این سال‌ها نیامدن به مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم فجر به یک جور پز و تریپ تبدیل شده است؛ شاید برای خود مهم‌پنداری یا اثبات این که شان ما اجل از این مراسم‌هاست! هر چه هست، این نیامدن و بی‌اعتنایی به جشنواره‌ای که فیلم‌شان را برای قضاوت به آن ارائه کردند معنای دیگری ندارد.
روز اول؛ یادداشت اختصاصی یحیی نطنزی درباره جشنواره سی و ششم فیلم فجر
تلاش براي ناديده گرفتن ايرادات سی و ششمین دوره جشنواره فيلم فجر و لذت بردن از رويدادي كه كنار آمدن با آن از سخت‌ترين كارهاي دنياست.
چهار فیلم برتر کلارک گیبل (Clark Gable)
در میان این‌همه ستاره که در تاریخ سینما آسمان هالیوود را روشن کرده‌اند، فقط یک نفر است که لقب «پادشاه» را یدک می‌کشد و او کسی نیست جز کلارک گیبل؛ کسی که در فیلم‌های صامت دهه‌ی 1920 سیاهی‌لشکر بود، اما نزدیک به سه دهه و در بیش از 60 فیلم در نقش اصلی ظاهر شد.
چهار فیلم برتر کریستین بیل (Christian Bale)
اگر دنبال کسی می‌گردید که راه درست را از بازی در آگهی بازرگانی در کودکی تا رسیدن به اسکار بازیگری در بزرگ‌سالی به‌درستی پیموده باشد، بهتر از کریستین بیل کسی را پیدا نخواهید کرد.
چهار اثر برتر فرانک دارابونت (Frank Darabont)
چه‌کسی تصور می‌کرد کودکی که در زمستان سرد سال 1959 در اردوگاه پناه‌جویان مون‌بلیار فرانسه به‌دنیا آمد، روزی کارگردان برترین فیلم تاریخ سینما خواهد شد؟
چهار فیلم برتر شارون تیت
شارون ماری تیت پولانسکی اگر در روز 9 آگوست 1969 به آن شکل فجیع به‌قتل نمی‌رسید، امروز 75ساله می‌شد.
مسیر بهمن فرمان‌آرا در سینمای ایران به بهانه سالروز تولدش
شاید بهمن فرمان‌آرا از معدود سینماگرانی باشد که در تاریخ سینمای ایران، فیلم‌هایی که ساخته کاملا هم‌ارز فیلم‌هایی که تهیه کرده است قرار می‌گیرد.
صفحه 1 از 512345